Profesjonalizm to głównie wiedza i umiejętności, jednak to jak wyglądamy ma równie duże znaczenie szczególnie podczas pierwszego kontaktu z pacjentem. Choć nie łatwo nam się z tym pogodzić jesteśmy oceniani na każdym kroku, a pierwsze kilkanaście sekund kontaktu z nową osobą i wyrabia sobie ona o nas pierwszą opinię. A jak jest z pacjentami w aptece? Dokładnie tak samo – ubiór, mowa ciała, ton głosu i pacjent podejmuje decyzję czy ten farmaceuta jest warty mojego zaufania i czy zadba o mnie tak jak oczekuje. A więc co możesz zrobić, aby Twój wizerunek wzmacniał cię w pracy za I stołem?

 

Czym jest wizerunek?

 

Na wizerunek składa się kilka podstawowych elementów tj. wygląd zewnętrzny, mowa ciała, zachowania, sposób wypowiadania się oraz wiedza i umiejętności. Wszystkie te elementy są nieodzowną częścią każdego człowieka, ale jak wiadomo każdy z nas jest inny i inaczej jest postrzegany przez otoczenie. Są jednak pewne wzorce, które są bardziej akceptowane i poszukiwane w naszym społeczeństwie. Jednym z takich wzorców jest człowiek godny zaufania, specjalista w swojej dziedzinie i do tego chętnie pomagający innym. Właśnie tego oczekują pacjenci od farmaceuty, a wszystko po to by za chwile oddać zdrowie swoje i swojej rodziny w ręce obcego człowieka.  Zdobycie zaufania pacjentów z pewnością ułatwi późniejszą rozmowę z pacjentem i polecenie konkretnego preparatu.

 

W czyje ręce oddałbyś swoje zdrowie?

 

 

 

Jeśli już wiesz, że wygląd ma znaczenie przeczytaj na jakie szczegóły warto zwrócić uwagę.

 

1. Czysty i zapięty fartuch

 

Biały fartuch to symbol zawodów medycznych, wzbudza zaufanie, szacunek i uznanie. Dlatego warto, aby spełniał swoją funkcję będąc zawsze czystym i wyprasowanym. Warto pamiętać o zapięciu wszystkich guzików, dzięki czemu kieszenie nie będą ponadrywane.  Wypychane kieszenie oraz plamy od atramentu z długopisu też nie wyglądają atrakcyjnie. Wybierając fartuch można dobrać krój i fason wedle uznania i pokazując swój indywidualny charakter. Pamiętajmy tylko aby jego rozmiar i długość dostosować do własnej sylwetki. Najlepsza długość to taka poniżej linii bioder.

 

2. To czego nie widać też ma znaczenie

 

Mimo zapiętego fartucha część spodniej garderoby jest widoczna dla pacjent, dlatego powinniśmy zadbać również o to co zakładać pod fartuch. Dobrym wyborem są delikatne, nie rzucające się w oczy koszule współgrające z całością, najlepiej w pastelowych, naturalnych kolorach. Nie najlepiej sprawdzają się obcisłe bluzeczki z dużymi dekoltami, ubrania sportowe oraz grube swetry, które wystają spod fartucha i zniekształcają sylwetkę. Kompletując strój do pracy pomyślmy również o dolnej części naszej garderoby, ona również jest zauważana przez pacjentów. Krótkie spodenki, spódniczka mini czy brudne, zniszczone obuwie nie wpłyną na pozytywną ocenę pacjentów.

 

3. Skromne dodatki

 

Dodatki to dobry sposób na urozmaicenie, warto tylko pamiętać o zasadzie „Im mniej tym lepiej”. Przewiązana wokół szyi apaszka z pewnością doda elegancji i szyku, podobnie jak ciekawa biżuteria. Nie przesadźmy tylko z ilością i wielkością, szczególnie że może to przeszkadzać w pracy. Dzwoniące przy poruszaniu kolczyki mogą uderzać w słuchawkę telefonu i zakłócać rozmowę. Pacjentów rozpraszać mogą również bransoletki lub zbyt intensywny makijaż.

 

4. Zadbane dłonie

 

Zadbane dłonie to element, o który powinni zadbać zarówno kobiety jak i mężczyźni. Odbieranie recepty, podawanie leku to moment, w którym wzrok pacjenta skierowany jest na dłonie. Zadbajmy więc o to by paznokcie były czyste, obcięte na odpowiednią długość, a skórki natłuszczone. Panie korzystające z profesjonalnych usług manikiurzystek dodatkowo powinny zadbać o odpowiednią barwę lakieru, najlepiej jak najbardziej stonowaną, warto zrezygnować z ciemnych barw, wyzywających kolorów i pstrokatych wzorków.

 

5. Atrybuty farmaceuty  

 

Wizerunek profesjonalnego farmaceuty, którym zaufali pacjenci bardzo często można zauważyć w reklamach telewizyjnych. Specjaliści od wpływu społecznego przyjrzeli się temu co wzbudza największy respekt i sprawia, że pacjenci tak bardzo przywiązują się do wybranej przez siebie farmaceutki lub farmaceuty. Atrybuty które wzmacniają siłę przekonywania farmaceutów to oczywiście wcześniej wspomniany biały fartuch oraz okulary w ciemnych oprawkach oraz kok upięty nad karkiem u kobiet a u mężczyzn lekko siwiejąca fryzura. Więc jeśli korzystasz z soczewek kontaktowych może warto rozważyć powrót do okularów i dodanie sobie profesjonalizmu i powagi. Gładko zaczesane włosy często stosowane są również biznesie, tak wyglądająca kobieta wzbudza ogólny respekt i poszanowanie.

 

6. Obowiązkowy uśmiech

 

Najważniejszym elementem, o który powinniśmy zadbać jest uśmiech. To jego jako pierwszego poszukuje i dostrzega pacjent po wejściu do apteki. Otwierając drzwi pacjent rozgląda się za przyjazną mu osobą, która się nim zaopiekuje. Uśmiech na twarzy to pewnego rodzaju przywitanie, radość, że widzimy daną osobą i niewerbalnie przekazana informacja o pozytywnym nastawieniu. Według badań wynika, że istnieje 50 różnych rodzajów uśmiechu, których intencje jesteśmy w stanie rozpoznać. A więc nawet jeśli swój gorszy dzień będziesz chciał zamaskować uśmiechem istnieje duże prawdopodobieństwo, że pacjent i tak wyczuje Twoje nastawienie. Szczery uśmiech to taki, który angażuje całą twarz, a w szczególności oczy. Trwa on zaledwie koło 5 sekund, a prawdziwe emocje malują się po obu stronach buzi.

 

7. Mowa ciała

 

Z mowy ciała możemy wyczytać nastawienie, emocje, dostrzec czy ktoś w danej sytuacji jest zrelaksowany, czy zestresowany, czuje się pewnie, czy może jest zły. Dla pacjentów to kolejny zbiór informacji czy farmaceuta przejawiający określone gesty i zachowania to ten właśnie od którego chcę otrzymać pomoc i plecenie najlepszego lekarstwa dla siebie. Otwarte ramiona i dłonie skierowane wewnętrzną stroną w stronę pacjenta symbolizują otwartość i szczerość, a schowane pod ladę mogą być sygnałem nieszczerości. Szybkie i gwałtowne ruchy są objawem nie spokoju, zaś przyjazny, lecz stanowczy ton głosu oznacza pewność siebie.

 

Podsumowanie

 

W dobie Internetu ciężko jest zaistnieć jako fachowiec samym przekazem merytorycznym. Dzisiejsi pacjenci przed wizytą w aptece często posiłkują się opiniami znalezionymi w Mediach Społecznościowych. Wzbudzenie zaufanie i uzyskanie opinii fachowca staje się kluczowe w dalszej rozmowie z pacjentem. Przy farmaceucie, który został oceniony jako profesjonalny i godny zaufania  pacjent zapomina o przypadkowo uzyskanych poradach i skupia się na informacjach rzetelnie przekazywanych w Aptece.